ما الجديد
ستار دي في بي | StarDVB

أهلاً وسهلاً بك من جديد في ستار دي في بي StarDVB. تم في الاونة الاخيرة تطوير وتخصيص الموقع ليشمل IPTV و SMART TV بشكل أوسع من السابق. إذا كنت مسجل سابقا يمكنك الدخول باسم المستخدم السابق نفسه، وإن كنت غير مسجل مسبقاً، يمكنك التسجيل الان. نرحب بمشاركاتك واقتراحاتك في أي وقت، نتمنى لك وقتاً ممتعاً معنا.

برجاء المساعدة في كارت TeVii S420 BDA DVB-S

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
السلام عليكم
بالله عليكم المساعده في الكارت ده انا تعبت منه TeVii S420 BDA
المشكله كل الااتي
1-الكارت بقلي فترة مشغلتهوش من 10 ايام وانا بحول ان اشغله عشان المطش بس مش عايز يجيب اي ترداد غير 2 ترداد كما في الصور
2-كنت مشغله علي طبق 80سم بيرفكس غيرت السلك وغيرة ان بي ومفيش فيده قولت عيب طبق
جربت علي طبق 160بيرفكس جربت اكثر من برنامج عرض البروج و دريم نفس المشكله كل الطبق علي قمرواحد سلك مباشر علي الكارت علي طول من غير دايزك
3- قولت عيب نسخه ويندو8 نزلت نسخة10 نفس المشكه نزلت اخر حاجه نسخه7 نفس المشكله
4- جربت اكثر من كوديك و غيرة الفتحه مكان الكارت في الكمبيوتر نفس المشكله
5- الكمبيوتر لسه جديد ودي بيانات الجهاز في الصور
6- الشارة علي الرسيفر ممتاز جدا علي كل القنوت الي الكارت
برجاء المساعدة

المرفقات

18.3 KB · المشاهدات: 0
    26.5 KB · المشاهدات: 0
    15.5 KB · المشاهدات: 0
التعديل الأخير:

power_man16

مدير عام
بناء على المعطيات التى اوردتها ليس امامك من وجهة نظرى الا حل واحد وهو
ان كنت فى مصر ان تتصل بمركز صيانة الكرت على الرقم التالى وقم بعرض المشكلة

22634455 داخلى 111 - المهندس/ محمد رجب

لان مشاكل الهاردوير لايمكن حلها الا من خلال فنيين متخصصين

التعديل الأخير:
شكرا ياخي علي الرد طب هو عنوان مركز الصيانه فين لو مع حضرتك تبععتهولي لو كدا اروح بيه
بس في سوال هو لو عيب هارد مش المفرود يقطع اشاره خالص ولا ايه

التعديل الأخير بواسطة المراقب:

power_man16

مدير عام
شكرا ياخي علي الرد طب هو عنوان مركز الصيانه فين لو مع حضرتك تبععتهولي لو كدا اروح بيه
بس في سوال هو لو عيب هارد مش المفرود يقطع اشاره خالص ولا ايه

العنوان فى مدينة نصر ولكنى لا اعرفه بالضبط لانى سبق تعاملت معهم عن طريق شركة توصيل بريد
وارسلة لهم كرت عن طريق الشركه واستلمته من شركة التوصيل بعد استبداله بكرت جديد لانه كان فى الضمان
وبالنسبة للاشاره فان محاولاتك التى ابديتها فى كتابتك من تغير طبق وتغير لاقط وتوصيل الكابل من الطبق مباشرة للكرت والاشاره ممتازه بالرسيفر
كل ذلك يؤكد ان هناك خلل فى تيونر الكرت والذى يبرهن لى ذلك لانى الان لدى كرت ايضا يأتينى بنفس مشكلتك بالضبط وعملت كل المحاولات مثلك واعانى من نفس الشئ
الا اننى من ذهقى لانى جربت حوالى كرتين من نفس النوع واستبدلتهم بكرتين تانين وبردو كل مره اواجه مشكله بشكل جديد
فقررت ان لا اتعب نفسى مع هذا الكرت الردئ وافكر اشترى كرت سكاى ستار الا ان ارتفاع سعر الدولار جعلنى اطول فى الانتظار واتعامل مع الواقع بهذا الكرت الممل
الله يرحم ايام زمان والكروت القويه ولسه معايا كرت توينهان قديم فيه الخير اشتغلت به سنين ولسه شغال بفضل الله

بيان كده ان الكارت ده فاشل وشركة افشل منه طب اخي الكريم هو احسن كارت ايه وسعره كام في الوقت الحالي بس تكون حاجه نظيفه عشان ده 2 كارت اغيره
و طبعا يكون بيشغل قنوات hd و الشرينج والقنوات المشفرة عايزان نلحق كاس العالم كفيه رح كاس الامم

power_man16

مدير عام
بيان كده ان الكارت ده فاشل وشركة افشل منه طب اخي الكريم هو احسن كارت ايه وسعره كام في الوقت الحالي بس تكون حاجه نظيفه عشان ده 2 كارت اغيره
و طبعا يكون بيشغل قنوات hd و الشرينج والقنوات المشفرة عايزان نلحق كاس العالم كفيه رح كاس الامم

من واقع تطلعى الدائم على المنتديات افضل كرت هو سكاى ستار اكسبريس اتش دى SkyStar 2 eXpress HD PCIe
اى يجب ان تكون البورده لديك بها منفذ سلوت PCIe
وهناك كرت من نوع TBS وله انواع كثيره هناك من ابدى اعجابه الفائق بها ولكنها غالية قوى

اليك الموقع الرسمى لهما

https://www.technisat.com/de_DE/Software--Bedienungsanleitungen/352-515/?productID=1840

TBS Download Center-Update the Latest Window & Linux Driver

يمكنك البحث فى جوجل والتسوق عبر مواقع النت بفيزا النت نظرا لان كل موقع قد تختلف به الاسعار عن الاخر وفى الغالب ارتفعت اسعار الكروت بالنسبة لنا فى مصر بسبب تعويم الجنيه
لقد فقدت كروت الستالايت الان جزء كبير من مميزاتها ويمكنك مشاهدة المباريات بالرسيفر عن طريق الشيرنج بالسيرفرات او بخاصية ال iptv
فقد اصبح هناك بمصر رسيفرات باسعار مقبوله بتوصل بها وصلة النت وتتعلم كيف تضيف لها ملف للسيرفرات سواء عن طريق الحاسب او فلاشه او يدوى بالريموت
وايضا بهذه الرسيفرات خاصية الشيرنج بال iptv

فكر واحسن الاختيار وبالتوفيق يا صديقى

الحمد الله بعد معاناة الكارت اشتغالdance dance
دلوقتي عايز اتفرج علي قناة اون سبورت ممكن ملف شفرة او طريقة افتح بيه القناه و يكون علي النايل سات

التعديل الأخير بواسطة المراقب:

power_man16

مدير عام
الحمد الله بعد معاناة الكارت اشتغالdance dance
دلوقتي عايز اتفرج علي قناة اون سبورت ممكن ملف شفرة او طريقة افتح بيه القناه و يكون علي النايل سات

طب مش تقولى اشتغل ازاى علشان اشوف حل للكرت المصيبه اللى عندى هههههه
مفيش بين سبورت بتشتغل دلوقتى بالكرت على النايل يا معلم
اللى ممكن واحتمال تشتغل بين سبورت الفرنسيه على الهوت بيرد او استرا 1
ادخل على موضوعى التالى وحمل

stardvb.com/forum/t-74719-new-post/

التعديل الأخير:
بص اخي الكريم كان في غلطه كنت بعمله وهي
1-ان لمه بجي اقشر السلك ادش السلكه النحاس كنت بقصرة تبق في طول الصموله قولت طب فيه ايه لمه اطوله شويه دي حاجه
2-وقراة في موضيع تانيه انا تخلي الكارت بعيد عن الشاشة شويه و ميكونش في فلاشه ركبه جمب الكارت
3- ومكن usp الي في اكيسة كنت حطط يو اس بي لي الطابعة كل ده لغيطه
4- يكون سلك الدش بعيد عن اي كبل كهرائبة زاي كابل سلك الكمبيوتر
جرب اخي الحاجة دي واهم حاجه السلك النحاس طوله شويه
وان شاء الله هيشتغال معك و لو اشتغال ابق ادعي لي امي بي ارحمة

اي خدمه ياحبيبي وربنا يوفقك
طب مفيش ملف يفتح ار تي و القنوات المشفرة علي المايل سات موقت لحد ما اجيب متور ونجرب الاروبي علي قناة ان سبورت

power_man16

مدير عام
تجربة ادت الى نتائج افضل بالتأكيد ولكن مازالت هناك ترددات لدى بها مشكلة بس حقيقى فكرة هايله
وحمل الملفات الخاصه بالموسوعه وباذن الله هتفتح معاك الايه ار تى
ولكنى مش عارف اكد لك لان تردد الايه ار تى عندى من الترددات اللى دلوقتى مش عارف اجيب اشارته بالكرت

التعديل الأخير:
انا بردك في تردادت مشكله ودي بق علي ما اظن انا اطبق عايز حاجه بسيط يظبط بس انا مستني اجيب متور و اظبط كل مرة واحد و هرد عليك بتيجه ان شاء الله
اي خدمة ياحبي
مفيش ملف يفتح قنوات ار تي او القنوات المشفرة علي النايل سات موقت لحد اجيب موتور ونجرب ان اسبورت علي اوربي

power_man16

مدير عام
انا بردك في تردادت مشكله ودي بق علي ما اظن انا اطبق عايز حاجه بسيط يظبط بس انا مستني اجيب متور و اظبط كل مرة واحد و هرد عليك بتيجه ان شاء الله
اي خدمة ياحبي
مفيش ملف يفتح قنوات ار تي او القنوات المشفرة علي النايل سات موقت لحد اجيب موتور ونجرب ان اسبورت علي اوربي

ادخل موضوعى التالى وحمل الملفات ستجد مجلد باسم Plugins افتحه وانسخ والصق الملفات داخل نفس اسم المجلد بالنسبه للبروج اما مباشرة او فى مجلد pip00 فى البروج او الدريم

http://stardvb.com/forum/t-74719-221/#post850654

power_man16

مدير عام
هذا الكرت لايحتاج انك تطول السلك النحاس
ولكنه عاوز انك تطول بالك على الاخر قوى هههههه

power_man16

مدير عام
جربت يااخي ولم تشتغل معيه ملف Plugins

انسخ والصق ملفات مجلد البلجنز فقط بدون المجلد
ثم قف على احدى قنوات الايه ار تى على التردد 12034
المهم من برنامج التشغيل مثال البروج اضغط من قائمته الافقيه على زر Plugins
ومنه اضغط مثلا على زر Hadu ثم monitor
ستفتح لك نافذة البلجن الهادو اهم شئ انك تلاحظ فى نافذة البلجن ان يكون مكتوب بيانات للكايد والاى سى ام فى المستطيل الاعلى للبلجن
ثم تنتظر لثوانى لحين جلب مفتاح القناه
فجرب واكتب لى

انسخ والصق ملفات مجلد البلجنز فقط بدون المجلد
ثم قف على احدى قنوات الايه ار تى على التردد 12034
المهم من برنامج التشغيل مثال البروج اضغط من قائمته الافقيه على زر Plugins
ومنه اضغط مثلا على زر Hadu ثم monitor
ستفتح لك نافذة البلجن الهادو اهم شئ انك تلاحظ فى نافذة البلجن ان يكون مكتوب بيانات للكايد والاى سى ام فى المستطيل الاعلى للبلجن
ثم تنتظر لثوانى لحين جلب مفتاح القناه
فجرب واكتب لى

اخي عملت الي قولت عليه ولمه اقف عليPlugins لا يوجد اي شي مكتوب شوف الصور

المرفقات

• 31-01-2017 12-09-09 ص.jpg
    31-01-2017 12-09-09 ص.jpg
    11.9 KB · المشاهدات: 0
  • 31-01-2017 12-12-55 ص.jpg
    31-01-2017 12-12-55 ص.jpg
    17 KB · المشاهدات: 0
شكل ام الكارت ده مدعي عليه ان لا تظهر اشارة ولاتقم له قناة
بعد تعب امبارح كد انهاردة عاصفة ضيعت كل حاجة ورجعت تاني من اصفر ههههههههههههه