ما الجديد
ستار دي في بي | StarDVB

أهلاً وسهلاً بك من جديد في ستار دي في بي StarDVB. تم في الاونة الاخيرة تطوير وتخصيص الموقع ليشمل IPTV و SMART TV بشكل أوسع من السابق. إذا كنت مسجل سابقا يمكنك الدخول باسم المستخدم السابق نفسه، وإن كنت غير مسجل مسبقاً، يمكنك التسجيل الان. نرحب بمشاركاتك واقتراحاتك في أي وقت، نتمنى لك وقتاً ممتعاً معنا.

مشكلة في كارت 464

Ana Conan Ana

ستار جديد
السلام عليكم
--
أنا معايا كارت جايبه مستعمل من واحد نوعه 464
انا موصل دايزك , نايل واوروبي
على الريسيفر كله شغال تمام ترددات وباقات
على الكارت النايل سات جايب 500 قناة بس وبالمثل على الأوروبي .. على الدريم والبروج والفيوور ..
خايف تكون المشكلة في الكارت للأسف ..
ياريت تفيدوني
--
ملحوظة : فيه باقات مش جايبه إشارة مع إنها شغاله على الريسيفر + نزلت ملفات قنوات القنوات موجودة فيه اوجايبه إشارة بس مش شغاله :)
--
شكراً مقدماً

power_man16

مدير عام
الاول عليك ان تختار من داخل برنامج العرض المستخدم تعريف الكرت الخاص بك
ثم عند قيامك بضبط اعدادات الدايزك ببرنامج العرض عليك مراعاة ان يكون فى السويتش
تجعل البورت الاول مخصص للاقط الذى بالطبق الخاص بالقمر الاول
والبورت الثانى مخصص للاقط بالطبق الخاص بالقمر الثانى

وشاهد شرح فلاشى على البروج مع اختلاف نوع الكرت الخاص بيا عن الذى لديك

http://up.1sw1r.com/upswf12/2pv66870.swf

وفى الشرح ستجد اننى عامله على اساس مثلا واحد لديه دايزك ل 4 اقمار
ولكن بما انك لديك قمرين فقط
فاجعل البورت الثالث والرابع كما هما بكلمة Empty
ونتابع معا

التعديل الأخير:

power_man16

مدير عام
جربت وصلة مباشرة , بردو نفس المشكلة
جبت دايزك ثالث بردو نفس المشكلة !

حسنا ولكى نحلل المشكله عليك بجعل الكابل يكون واصل من الطبق الى الكرت مباشرة
ثم تحديث ترددات البرنامج المستخدم فقم بزيارة الموضوع التالى

http://stardvb.com/forum/t-98741/#.VkUXzV6Ca1s

وبعد تحديث الترددات قم بفتح برنامج العرض واجرى عملية البحث الالى عن قنوات لكل قمر على حدى ونتابع معا

التعديل الأخير:

Ana Conan Ana

ستار جديد
شكراً لردك .. ولاكني شاريه مستعمل .. وصاحبه أقسملي إنه شغال تمام .. هل مثلاً لإني مشغل ويندوز 8.1 ؟ أم هو عيب تعريف ؟

power_man16

مدير عام
بص انا عاوز صور لضبط الديزك من داخل مثلا برنامج البروج
وايضا عاوز صوره لتعريف الكرت داخل الدفايس مانجر
وصوره لقناه شغاله وصوره لقناه مش شغاله من برنامج العرض بشرط ان تكون هذه القناه شغاله على الرسيفر يعنى تتحقق
حاول تمدنى بالصور لكى اشاهدها وبالتالى اقدر اتعاون معك

power_man16

مدير عام
وجت لى فكره كمان لانى اعتقد ان المشكله فى الديزك حيث ان هناك قنوات متشابهه فى التردد بين النايل والاوربى
فلكى اتحقق من ذلك عليك بالذهاب الى الطبق وفصل السلك الموصل للقمر الاوربى
ثم اجراء عملية البحث للقنوات على النايل فقط وجرب وافيدنى بما توصلت له

Ana Conan Ana

ستار جديد
بص يا زعيم .. أنا جربته من غير الدايزك أصلاً حتى أخدت الجهاز وروحت مكان تانى جربت فيه كابل مباشر من الطبق وبردو نفس النتيجة .. بالتالى انا بستبعد فكرة الدايزك حالياً
--
الكارت بس بحاول فيه محاولة ف البوردة بتاعته هرفع أيسي وأركبه تانى وأجرب .. وهتابع معاك تانى إن شاء الله سواء إيجابي أو سلبي , شكراً لردك ومتابعتك :)

power_man16

مدير عام
بص يا زعيم .. أنا جربته من غير الدايزك أصلاً حتى أخدت الجهاز وروحت مكان تانى جربت فيه كابل مباشر من الطبق وبردو نفس النتيجة .. بالتالى انا بستبعد فكرة الدايزك حالياً
--
الكارت بس بحاول فيه محاولة ف البوردة بتاعته هرفع أيسي وأركبه تانى وأجرب .. وهتابع معاك تانى إن شاء الله سواء إيجابي أو سلبي , شكراً لردك ومتابعتك :)

لعلمك اننى جربت اكتر من كرت من نوع هذا الكرت كمستخدم مثلك وليس محترف
فى الاول جبت نفس الكرت اللى عندك وبعد حوالى ستة اشهر وجدته لا يجيب اشاره نهائى
فارسلته للمحل اللى كنت مشتريه منه فارسله لتوكيل الصيانه ثم تم استبدال الكرت بآخر جديد لكونه كان فى الضمان
اخذت الكرت الجديد وبعد حوالى 4 اشهر حدث فيه نفس اللى حدث فى الكرت الاول بس ده مطولشى زيه
فاشتريت كرت يو اس بى 660 من نفس النوع جديد لكى اريح نفسى
وبعد حوالى 4 اشهر لقيت الكرت بيجيب اشاره ولا يبحث القنوات
فارسلته لتوكيل الصيانه وتم استبداله بواحد آخر جديد وهو الموجود لدى الان
وشغال حاليا عال العال ومضى حوالى الاقرب من سنه وهذه تجربتى مع انواع هذا الكرت
لذا نصحتك ترسله الى توكيل الصيانه وذلك من خلال تجاربى
واؤكد لك انه ليس هناك عيب لديك فى الويندوز وانت طمنتنى على الديزك بتجربتك يبقى العيب فكرك هيكون فين غير ان تيونر بحث القنوات بالكرت به عطل

التعديل الأخير:

Ana Conan Ana

ستار جديد
مع ان وانا بشتري الكارت ماشوفتش أى حد اشتكي منه كله كان بيمدح فيه جداً :(
أنا عندى أشتري واحد جديد أرحم من إني أبعت صيانة ف توكيل بيني وبينه ساعات وأتابع معاه , خصوصاً انه هيكون صيانة لإن زي ماقولتلك انا شاريه مستعمل :(
بالفعل باقات كتير بتجيب إشارة ومش بتجيب قنوات .. بجانب إن فيه باقات مش بتجيب تردد أصلاً ..
حزين إن دى أول تجربة ليا مع كروت الdvb-s2 .. كان عندى كارت توينهان 1027 بقاله اكثر من 7 سنين شغال زي الفل :( مشكلته انه dvb-s فقط :(

power_man16

مدير عام
مع ان وانا بشتري الكارت ماشوفتش أى حد اشتكي منه كله كان بيمدح فيه جداً :(
أنا عندى أشتري واحد جديد أرحم من إني أبعت صيانة ف توكيل بيني وبينه ساعات وأتابع معاه , خصوصاً انه هيكون صيانة لإن زي ماقولتلك انا شاريه مستعمل :(
بالفعل باقات كتير بتجيب إشارة ومش بتجيب قنوات .. بجانب إن فيه باقات مش بتجيب تردد أصلاً ..
حزين إن دى أول تجربة ليا مع كروت الdvb-s2 .. كان عندى كارت توينهان 1027 بقاله اكثر من 7 سنين شغال زي الفل :( مشكلته انه dvb-s فقط :(

نفس الشئ انا عندى كرت التوينهان الاحمر ومن ساعة ما اشتريته وحتى الان بيعمل بكفائه وامتياز ولم استغنى عنه
وفكرت اشترى كرت جديد من اجل مشاهدة القنوات الاتش دى وخاصة الجزيره الرياضيه وبعد شويه انتقلت الجزيره الرياضيه الى بين سبورت وشويه كمان شفرة القنوات
بشفره الى الان لم يستطيع احد فكها ومفيش احسن من كروت زمان فيها الخير اما دلوقتى العمليه سكلانس خالص

Ana Conan Ana

ستار جديد
نفس الشئ انا عندى كرت التوينهان الاحمر ومن ساعة ما اشتريته وحتى الان بيعمل بكفائه وامتياز ولم استغنى عنه
وفكرت اشترى كرت جديد من اجل مشاهدة القنوات الاتش دى وخاصة الجزيره الرياضيه وبعد شويه انتقلت الجزيره الرياضيه الى بين سبورت وشويه كمان شفرة القنوات
بشفره الى الان لم يستطيع احد فكها ومفيش احسن من كروت زمان فيها الخير اما دلوقتى العمليه سكلانس خالص

:d حقيقي والله , بس الكروت القديمة مابقتش تنفع في ظل الشيرينج والقنوات الى أغلبها إتش دي للأسف :d
هجمع ميزانية من جديد وأشتري كارت جديد ^_^
شكراً لردك يا زعيم ومعلش لو تعبتك معايا

power_man16

مدير عام
هو الكرت فى حوالى 250 ج وافضل لك ان تشترى اليو اس بى 660 او 662
والشكر موصول لك اخى الغالى بكل الود وسعدت كثيرا بالنقاش معك

أعلى