ما الجديد
ستار دي في بي | StarDVB

أهلاً وسهلاً بك من جديد في ستار دي في بي StarDVB. تم في الاونة الاخيرة تطوير وتخصيص الموقع ليشمل IPTV و SMART TV بشكل أوسع من السابق. إذا كنت مسجل سابقا يمكنك الدخول باسم المستخدم السابق نفسه، وإن كنت غير مسجل مسبقاً، يمكنك التسجيل الان. نرحب بمشاركاتك واقتراحاتك في أي وقت، نتمنى لك وقتاً ممتعاً معنا.

طلب بعض الترددات لا تعمل على My Theatre

Civilio

ستار جديد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لسه جايب كارت Tevii S632 اللي هوه usb

بستخدم My Theatre بيلقط ترددات قنوات كتير زي روتانا و النهار و سي بي سي و غيرهم ولكن مش بيلقط ترددات تانية زي ترددات ONTV و دريم و MBC

جربت اجيب ترددات الباقات المفقودة دي و احطها و اعمل import للملف و ابحث ولكن دون جدوى اطلاقا !! بيكتب NO Signal بعد البحث في الترددات دي

البروج تقيل معايا و بيهنج و لسبب ما بيعمل مشكلة في التعريف لذلك لا استخدمه وحتى لما استخدمته مكانش بيلقط ترددات نفس الباقات السابقة اللي فيها مشكلة

ممكن حل للترددات اللي مش بتيجي دي ؟؟

الطبق فيه lnb بمخرجين ( و جربت السلك اللي طالع من المخرجين ونفس المشكلة ) و القمر نايل سات فقط و بدون دايزك .. الطبق صغير

الاشارة 69% و جودة 100%

هل من حل لمشكلة الترددات اللي مش بتيجي دي ؟؟ وشكرا

التعديل الأخير:

FBI

كبار الشخصيات
وعليكم السلام

هلا بيك اخي العزيز

لمذا اخترت هذا البرنامج بالذات ؟

حقيقتاً اود مساعدتك لكن ليس لدي خبرة كافيه بهذا البرنامج

انتضر الاخوه الاعزاء لن يقصرو معك

حياك الله

تحياتي

Civilio

ستار جديد
الحقيقة جربت البروج وكنت مسطبه مع ماي ثياتر ولكن حصل ان تعريف الكارت كانت فيه مشكلة و كان بيلقط الاشارة و يروح في ساعتها و بعد محاولات سواء تعريف او ازالة التعريف وصلت ان ماي ثياتر بدون البروج يجعل الكارت يعمل !!

والحقيقة لم اجد تعريف واضح لل 632 .. كل الموجود هو تعريف لل s630 فقط ولا اثر لتعريف ال 632 حتى على موقع Tevii نفسه

لو فيه افكار عن سبب المشكلة اكون ممتن جدا لان حقيقي شيء يضايقني ان ترددات زي دي متبقاش موجودة

شكرا جزيلا

Civilio

ستار جديد
التعريف دا اللي انا بعرف بيه الكارت ( وهوه تعريف s630 باالمناسبة مش تعريف s632 ) وفعلا كل مرة بشيل بيها التعريف بشيلها بالطريقة المشروحة في الرابط اللي حضرتك حاطه

Frozen

كبار الشخصيات
إليك ملف قنوات جاهز في المرفقات وهو خاص بنسخة الأخ مختار

أنت تستخدم MyTevii أم Mytheater ؟

ومبروك عليك الكرت

المرفقات

• channels.rar
    479 KB · المشاهدات: 45

Civilio

ستار جديد
الله يبارك في حضرتك

انا بستخدم البرنامج دا >> اسمه ع الديسكتوب و اثناء التسطيب MyTevii و اثناء التشغيل بيبقى اسمه MyTheatre وهوه البرنامج الموجود في الاسطوانة اللي جاية مع الجهاز ( وهوه نفسه البرنامج اللي في موقع Tevii )

حطيت ملف القنوات في الفولدر و ووافقت على الاستبدال و القنوات (كأسماء ) اللي انا كانت ناقصاني ظهرت في البرنامج ولكن بتدي اشارة صفر

اما باقي القنوات اللي كانت شغالة اصلا فمازالت تعمل

مازالت المشكلة متواجدة

شكرا جزيلا على مجهودك و في انتظار الحل

Frozen

كبار الشخصيات
أخي الكريم يبدو أن المشكلة:

- ضعف واضح في التيونر، وعليه تحتاج إلى ضبط إضافي للصحن ( راجع ما كتبه الأخ هن http://stardvb.com/forum/t-84170.html )
- مشكلة تعريف عامة ! وعدم توافق ديفايسات ... يمكنك التجريب على الدريم مع اختيار ديفايس Tevii أو على برنامج السمارت مع تجربة ديفايس Florian

Civilio

ستار جديد
- مشكلة تعريف عامة ! وعدم توافق ديفايسات ... يمكنك التجريب على الدريم مع اختيار ديفايس Tevii أو على برنامج السمارت مع تجربة ديفايس Florian

مش فاهم حضرتك تقصد ايه بال ( ديفايسات و اختيار ديفايس و برنامج السمارت )

اعذرني انا مبتديء في المجال جدا

شكرا لتفهمك وفي انتظارك

التعديل الأخير:

Frozen

كبار الشخصيات
الديفايس Device هي وسيلة الربط بين تعريف الكرت أو الكرت مع البرنامج

بخصوص برنامج DvbDream تستطيع تحميل هذه النسخة http://stardvb.com/forum/t-83080.html وعند أول تشغيل له تختار ديفايس Tevii

أما بخصوص السمارت

تستطيع استخدام هذه النسخة

http://stardvb.com/forum/t-79866.html

وعند تشغيل البرنامج تختار ديفايس Florian ويمكنك الإستعانة بهذا الشرح الضروري لإستكمال الإعدادات

http://stardvb.com/forum/t-80700.html

Civilio

ستار جديد
تم تشغيل السمارت و تطبيق اعداداته حرفيا و نفس النتيجة >> القنوات اللي شغالة مازالت شغالة والقنوات اللي تردداتها مش شغالة مشتغلتش برضه

Frozen

كبار الشخصيات
هل التعريف المرفق مع الكرت يختلف عن الموجود في الموقع؟ وهل جربته؟

يبدو أن المشكلة انحصرت الآن وهي إما ضعف واضح في التيونر بسبب خطأ مصنعي أو هذه هي قدرات الكرت

اتصل بالوكالة أفضل ... فحسب الشباب أنهم متفهمين

كما يمكننا التواصل مع TeVii لإمدادنا بالتعريف الصحيح

كان بودي المساعدة أكثر

Civilio

ستار جديد
بالفعل جربت التعريف اللي في اسطوانة الكارت و نفس الموضوع .. وجربت تعريف الموقع الرسمي وتسطيبه من ال Device Manager

طيب بالنسبة للتيونر انا اشتريت الكارت من موقع اونلاين بمصر هنا و مش عارف هل له ضمان ولا لا ؟ مكانش معاه شهادة ضمان فما العمل ؟

بالاضافة ازاي اتاكد ان التيونر هوه المشكلة ؟ هل حصلت مع حد المشكلة دي من قبل ؟

لو فيه اي افكار او حد عنده نفس الكارت ياريت يشاركني بيها وشكرا جزيلا

Frozen

كبار الشخصيات
الإخوة في مصر ان شاء الله بفيدوك

لا تستطيع التأكد سوى عن طريق تجريبه على طبق آخر عند صديق مثلاً

وعموماً راسلت الشركة لأسأل عن التعريف الصحيح وقد يسألونني عن السيريال نامبر للكرت، فأرجو منك وضعه احتياطاً

Civilio

ستار جديد
معلومتين اضافيتين سقطوا سهوا

1- بالنسبة للترددات منخفضة زي ما قريت و رديت في احد المواضيع .. ساعات لما كنت بوصل الكارت باللاب كان بيطلعلي رسالة مفادها " ان الكارت بيستهلك طاقة كبيرة من فتحة ال usb " اكتر من الطاقة اللي المفروض اسحبها .. و اني لازم افصله و اركبه تاني

الموضوع دا خلص لوحده بعد سلسلة لا متناهية من تسطيب و ازالة تعريفات و برامج ..

ONTV , Dream , MBC

هل دي تعتبر ترددات منخفضة ؟ او ليها نفس المشكلة ؟

2- لما كنت بعمل سكان على تردد ساعات كان بيجيبلي قنوات موجودة اصلا و مش بيجيب قنوات التردد دا .. دا معناه ايه ؟

The_SMB

كبار الشخصيات
اخوي العزيز تكد من قوة اشارة الترددات اللي فيها مشكلة على ريسيفر عادي وشوف النتائج
تحياتي

Civilio

ستار جديد
هل القنوات اللي ما تفتح عندك معدل التصحيح 5/6 ؟

لاني اعاني من هذه المشكلة

باقة الاون تيفي 5/6 و الام بي سي 2/3 و كلاهما لا يعمل عندي فعلا

وفيه باقات زي باقة دريم 11938 منزلتش بكل قنواتها << نقص منها قنوات دريم

هــــــااااااااااااااااااام

غيرت قيم ال lof1 , lof2 , sw خصوصا على ال ku نزلت قنوات جديدة زي باقة قنوات النيل و دريم 2 و bbcw و غيرهم

هل ممكن قيم ليهم يجيبوا باقي الباقات اللي مش موجودة ؟

------------------------

أعلى