ما الجديد
ستار دي في بي | StarDVB

أهلاً وسهلاً بك من جديد في ستار دي في بي StarDVB. تم في الاونة الاخيرة تطوير وتخصيص الموقع ليشمل IPTV و SMART TV بشكل أوسع من السابق. إذا كنت مسجل سابقا يمكنك الدخول باسم المستخدم السابق نفسه، وإن كنت غير مسجل مسبقاً، يمكنك التسجيل الان. نرحب بمشاركاتك واقتراحاتك في أي وقت، نتمنى لك وقتاً ممتعاً معنا.

سبق جديد لتركيب كارت Tevii 470-471-480 مكان كارت الشاشة

The_SMB

كبار الشخصيات
منور اخوي نزار
بالفعل اخي التجربة رائعة وكان فيها مجازفة كبيرة لكن النتائج كانت مبهرة
تحياتي

meedo aily

ستار جديد
اشكركم اخوانى الاعزاء الاخ نزار والاخ the_sab على الرد الجميل وان شاء الله سوف اقوم تجارب جديدة فيما يخص كروت الستلايت
وبالنسبة للتجربة الاولى مر عليها الان حوالى 10 ايام بدون اى مشاكل مع الكارت او البوردة وهذا يدل على نجاح التجربة
تحياتى لكم ولجميع مشرفى المنتدى واعضاءه

soliman

ستار جديد
شكرا على المعلومة
وللتوضيح فقط انا لدى كارت s470 واعمل به بهذه الطريقة منذ اكثر من عام
PCIe يوجد به اكثر من شكل ونوع
الحجم الكبير16x وهو يعمل ب 16X-8X-4X-1X اذا هو يعمل مع كل الكروت ال PCIe وبأى حجم سواء كبير ام صغير
الحجم الاصغر شوية هو 8X وهو يعمل عليه كروت 8X-4X-1X (ملحوظة: غالبا هذا الحجم بكون مساوى تماما للحجم الكبير لكنه يعمل بسرعة 8X فقط حتى لو ركبت عليه كارت يعمل بسرعة 16X)
الحجم الاصغر منه 4X ويعمل عليه 4X-1X
الحجم الصغير يعمل عليه 1X فقط
طبعا الاحجام هذه غير مرتبطة بأنواع كروت بعينها فقد تجد كارت شاشة يعمل على 1X وطبعا يوجد كروت صوت وكروت ستلايت وحتى هارد دسك ssd يعمل على ال PCIe ويمكن تركيب الكروت الاصغر مكان الاكبر بدون مشاكل وستعمل بسرعتها فقط اى انها لن تستفيد بفارق السرعة
الفرق بين الاحجام هى سرعة نقل البيانات

PCI Express x1 1.x

500 MB/s

PCI Express x2 1.x

1,000 MB/s

PCI Express x4 1.x

2,000 MB/s

PCI Express x8 1.x

4,000 MB/s

PCI Express x16 1.x

8,000 MB/s

PCI Express x1 2.0

1,000 MB/s

PCI Express x4 2.0

4,000 MB/s

PCI Express x8 2.0

8,000 MB/s

PCI Express x16 2.0

16,000 MB/s
صورة توضيحية للفرق بين النواع

مرة اخرى اشكرك على موضوعك

The_SMB

كبار الشخصيات
لا اعتقد ان هناك فرق لان الكرت من اساسو 16 بيت
لكن الشيء الجميل انه يمكن بعض اصحاب المذربوردات القديمة من ربط الكرت والتي تحتوي على كرت شاشة مدمج + فتحة واحدة اكسبريس لكرت الشاشة
تحياتي

عصام البيه

ستار جديد
ربنا يبارك فى حضرتك على الفكرة الأكثر من رائعة

وانا بهذة الفكرة الجميلة شجعتنى فعلا واشتريت الكارت Tevii s471

وركبته فى شق كارت الشاشة لأن الماذر بورد عند g41 وما فيهاش pcie

ما شاء الله شغال زى الفل وقنوات ال hd شغالة تماااااااااااااام

تسلم على الفكرة الرائعة

volta

ستار جديد
مش ممكن يتركب فالسوكت اللي انا معلم عليه ولا لأ
ارجوكم افيدوني لاني ساشتري هذا الكارت

meedo aily

ستار جديد
ممكن تركب الكارت بكل سهوله لان المكان الى انت محددة فى الصورة هو المكان المخصص للكارت اما المكان الاخر الخاص بكارت الشاشه دة مكان للبورد او المازر بورد القديمه وماشاء الله المازر الى عندك فيها 4 اماكن جهازة للكارت يعنى من البورد الحديثه اشترى الكارت وتوكل على الله واى مشكله انا تحت امرك

volta

ستار جديد
ممكن تركب الكارت بكل سهوله لان المكان الى انت محددة فى الصورة هو المكان المخصص للكارت اما المكان الاخر الخاص بكارت الشاشه دة مكان للبورد او المازر بورد القديمه وماشاء الله المازر الى عندك فيها 4 اماكن جهازة للكارت يعنى من البورد الحديثه اشترى الكارت وتوكل على الله واى مشكله انا تحت امرك

يا اخي جزاك الله الف خير طمنت قلبي لاني فعلا عملت الاورد عالنت وكنت خايف لاحسن مش يركب عالبورده

بس اللي لخبطني ان انت فالصورة اللي انت رافعها http://starshare.org/imgup/images/464IMG0095A.jpg
فيه مكان زي اللي عندي طيب ليه ماركبتهوش فيه ؟
وانا وضحت لك فالصوره دي

وبجد انا شاكر ليك اهتمامك وردك جعله الله في ميزان حسانتك

التعديل الأخير:

meedo aily

ستار جديد
سؤالك ممتاز فعلا .....
تعال نشوف البوردة كدة حنلاحظ وجود القطعه المعدنبه المكتوب عليها جيابايت القطعه دى كلنا عرفين انها بتسخن لدرجه عاليه اثناء تشغبل
البوردة او الجهاز عامتا ولو تلاحظ ايضا انها تكاد نكون متلاصقه مع سوكت تركيب الكارت وطبعا كلنا عارفين ان اكارت بيسخن يشكل عالى جدا اثناء تشغيل القنوات العاديه عليه
فما بالك بقنوات hd راح تكون حرارة الكارت قى زيادة ملحوظه وفى نفس الوفت انا مش مركب كارت شاشه والمكان فاضى وبعيد عن الحرارة الى جايه من القطعه المعدنيه
طيب ليه مااستغلش المكان دة واركب فيه الكارت وتمت التجربه والحمد الله كانت موفقه ......تحياتى واسف على الاطاله فى الرد

volta

ستار جديد
سؤالك ممتاز فعلا .....
تعال نشوف البوردة كدة حنلاحظ وجود القطعه المعدنبه المكتوب عليها جيابايت القطعه دى كلنا عرفين انها بتسخن لدرجه عاليه اثناء تشغبل
البوردة او الجهاز عامتا ولو تلاحظ ايضا انها تكاد نكون متلاصقه مع سوكت تركيب الكارت وطبعا كلنا عارفين ان اكارت بيسخن يشكل عالى جدا اثناء تشغيل القنوات العاديه عليه
فما بالك بقنوات hd راح تكون حرارة الكارت قى زيادة ملحوظه وفى نفس الوفت انا مش مركب كارت شاشه والمكان فاضى وبعيد عن الحرارة الى جايه من القطعه المعدنيه
طيب ليه مااستغلش المكان دة واركب فيه الكارت وتمت التجربه والحمد الله كانت موفقه ......تحياتى واسف على الاطاله فى الرد

رائع جدا فقليل من هم مثلك يبحثون دائما عن الافضل

Mstf_Ata

ستار جديد
الأمر طبيعى وعادى جداً لأنة من معايير الـ Pci-E x16 انة يدعم نفسة وما أقل منة. بمعنى انة يجوز تركيب كروت بداية من x16 , x8 , x4 , x1.

مع العلم انة لن يكون هناك أى فرق فى جودة التشغيل الإستفادة الوحيدة من الأمر انة يسمح لك بتشغيل الكارت فى حالة عدم توفر منفذ PCI-E x1

مع العلم انة يمكنك تشغيل كارت وليكن كارت شاشة PCi-E x16 على منفذ x1 بشكل إضافى مع الكارت الأساسى وذلك بإزالة نقاط التوصيل الزائدة عن الـ x1 للإستفادة من تشغيل اكثر من شاشة على نفس الجهاز فى حالة ان الكارت الأساسى لا يدعم تعدد الشاشات او يدعم ولك نحتاج لتشغيل عدد اكبر من الشاشات لخدمة بعض التطبيقات.

الصور التالية توضح الفكرة :

* تحذير : هذة الفكرة تصلح فقط فى حالة تركيب كارت إضافى ولا يجوز التفكير فيها لتركيب كارت واحد فقط على منفذ x1.
لأن الجهاز لن يتعرف على كارت الشاشة على منفذ x1 عند تشغيل الجهاز.

لقراءة الموضوع الأصلى لشرح الفكرة من هنا

التعديل الأخير:
أعلى