ما الجديد
ستار دي في بي | StarDVB

أهلاً وسهلاً بك من جديد في ستار دي في بي StarDVB. تم في الاونة الاخيرة تطوير وتخصيص الموقع ليشمل IPTV و SMART TV بشكل أوسع من السابق. إذا كنت مسجل سابقا يمكنك الدخول باسم المستخدم السابق نفسه، وإن كنت غير مسجل مسبقاً، يمكنك التسجيل الان. نرحب بمشاركاتك واقتراحاتك في أي وقت، نتمنى لك وقتاً ممتعاً معنا.

كل مايخص كارت tevii-s470-dvb-s2 تفصيليا

mena amen

ستار جديد
اغلى التحيات الطيبه اليكم اخوانى جميعا

اخوانى اقدم لكم اليوم كل ماتريدون معرفته عن كارت tevii-s470-dvb-s2 تفصيليا

الكارت هو من انتاج شركة Tevii الشهيره

صورة الكارت

attachment.php

attachment.php

المرفق مع الكارت

الكارت

الريموت+ بطاريته

وصلة الريموت

ذراع لتركيب الكارت حسب حجم الكيسه

سى دى التعريف

attachment.php

مواصفات الكارت

1- يستقبل قنوات البث العادى S1+ HD1
2- يستقبل قنوات البث الجديد S2+ HD2
3- متوافق مع اغلب برامج العرض + دعم التسجيل بالطبع
4- يصلح للتحميل العشوائى
5- يعمل بالريموت
6- خاصية التايم شيفت
7- خاصية دليل البرامج epg
8- يركب فى شق Pci express الصغير
9- يعمل على الانظمه التاليه Microsoft Windows XP / Vista / 7 واللينكس
10 - يدعم الدايزك 2.0-1.2 ------- وهذه لنا فيها كلام !!!

تركيب الكارت

بداية الكارت كما هو واضح يركب فى شق Pci ex وهو اصغر شق فى الماذر بورد لاحظ الصوره الاتيه :

attachment.php

بعد تركيب الكارت مكانه بشكل صحيح قم بتعريف الكارت من السى دى المرفق معه
وبرنامج العرض الاصلى والمرفق ايضا فى الاسطوانه وهو Mytevii وللعلم هو نفسه MyTheatre
ومعه ايضا نسخه بروج سطب مايحلو لك

اداء الكارت ومميزاته

1- الكارت يعمل بشكل سريع مشابه لكروت قويه مثل Skystar 2 من حيث السرعه
2- الكارت يعمل مع اغلب برامج العرض وافضلهم بعد التجربه البروج وMyTevii والدريم ولكن الاثبت البروج والماى تيفى (ملحوظه باقى البرامج لم اجربها حتى الان ولكن الكارت يدعم اغلب او كل البرامج )
3- الكارت يعمل بتعريف Bda فقط
4- الكارت لايعانى من مشكلة التقطيع وحتى ان وجدت بأبسط كوديك تزول ولكن الكارت لايعانى منها اصلا
5- الكارت اشارته جيده فى حالة عمله مباشر اى متحرك بدون دايزك
6- الكارت جودته عاليه اى صورة القنوات عليه عاليه (وهى فى الاغلب تعتمد على الكودك
7- الكارت حرارته عاديه
8- الكارت تعمل عليه قنوات Hd s1 بشكل ممتاز وايضا قنوات Hd2s2 ولكن تستهلك المعالج خصوصا لو كانت مشفره ولكن ممكن الكوديك يحسن الوضع وعلى البروج مثلا تكون افضل
9- الكارت تم تجربته على نظام البث S2 وبالفعل يستبلها واستقبل اشاره باقات OSn .MBC وسكاى ايطاليا hd
10 -الكارت ادائه بشكل عام جيد

عيوب الكارت

كما سبقت وقولت الكارت بشكل عام ادائه جيد ولكن مشاكله فقط كالتالى :

1- لايعمل عليه الدايزك بشكل جيد وللعلم هذا هو حال اغلب كروت شركة tevii ووضعه يكون كالتالى

اذا تم تشغيل الكارت مباشر تكون اشارته جيده جدا ويتسقبل اغلب او كل الباقات اما فى توصيل الدايزك

يعمل عليه الاقمار ولكن تضعف الاشاره بشكل ملحوظ وتختفى الاشاره تماما من بعض الباقات

واغلب الظن ان لم يكن الاكيد : هو ان العيب ليس عيب الكارت بدليل ان المشكله فى اكثر من كارت من نفس الشركه !!! هل معقول ان فى كثير من الاصدارات وان الشركه مش عارفه تحل المشكله ؟؟ وهل معقول كارت حديث لايدعم دايزك بدائى ؟؟؟

الاغلب ان المشكله هى من عدم توافق الدايزكات المطروحه فى السوق مع الكارت وسيتم البحث عن حل لهذه المشكله ان شاء الله

2- مع نظام S2 استقبل الكثير من الترددات ولكن بعض الترددات الضعيفه بطبيعتها لم يستقبلها (اعتقد ممكن بأستخدام لواقط افضل لايكون هناك مشكله

واخيرا فيما يخص الاداء بشكل عام جيد جدا وفى حاله التوصيل المباشر اى متحرك يكون الاداء جيدا جدا من حيث كل شئ

- لم اجد اى مشاكل اخرى حتى الان للكارت (نظرا لانه حديث معى )

اسعار الكارت واماكن تواجده

انا من مصر وبالتالى كلامى سيكون على مصر فقط :

الكارت متوفر فى مصر بأغلب موديلاته واعتقد هو النوع الافضل فى مصر

تجده فى الاتى (اسمحولى فقط بذكر مجرد اسم للشركه حتى يسهل على اعضائنا الكرام )

فى شركة بى سى مارت الشهيره
او التوكيل ايزو تكنولوجى

سعر الكارت

350 - 370

للدعم وتنزيل احدث التعريفات

http://www.tevii.com/

اتمنى ان اكون قد وفقت فى الشرح

وللعلم الموضوع مفتوح : بمعنى ان جاهز لأى ايضاحات او استفسارات

خالص تحياتى للجميع

الموضوع اهداء للجميع وبشكل خاص لأخى الغالى The Smb

المرفقات

52.5 KB · المشاهدات: 291
    25.9 KB · المشاهدات: 287
    91.9 KB · المشاهدات: 289
    48.3 KB · المشاهدات: 294
التعديل الأخير:

The_SMB

كبار الشخصيات
اشكرك كثيرا اخوي مينا وربي يبارك فيك
مبروك عليك الكرت والف الف مبروك ياغالي
الشرح متكامل وعرض الموضوع سلس وممتع سلمت يداك
بالنسبة لمشكلة الدايزك
واغلب الظن ان لم يكن الاكيد : هو ان العيب ليس عيب الكارت بدليل ان المشكله فى اكثر من كارت من نفس الشركه !!! هل معقول ان فى كثير من الاصدارات وان الشركه مش عارفه تحل المشكله ؟؟ وهل معقول كارت حديث لايدعم دايزك بدائى ؟؟؟

الاغلب ان المشكله هى من عدم توافق الدايزكات المطروحه فى السوق مع الكارت وسيتم البحث عن حل لهذه المشكله ان شاء الله
باعتقادي كذلك ان المشكلة ايضا عدم توافق device برامج العرض مع الdiseq اذ كما تعلم ان هناك مرحلة وسطية بين تعريف الكرت وبرنامج العرض وهي الdevice وبالعادة يجب ان يكون الdevice متوافق تماما مابين برنامج العرض وتعريف الكرت وبالتالي مع الكرت
فاذا كان الdevice لايدعم الدايزك تماما فلاذنب للكرت ولا للدايزك بالمشكلة
ومن هذا المنطلق اخي ارجو منك ان تقوم بتغيير اعدادات الديفايس من خلال الدخول الى device option وهي موجودة في اغلب انواع الdevices لمختلف انواع برامج العرض
وان حدث وماوجدت هذه الخاصية اقصد device option فابحث عن ملف bda.ini وتابع الاعدادات من داخله
احييك على هذا الشرح وربي يوفقك
تحياتي​

mena amen

ستار جديد
شكرا لمرورك ياغالى

كلامك سليم لكن مشكلتنا هنا مش من لديفيس لسبب واحد لان حتى البرنامج الاصلى للكارت اللى اكيد متوافق معاه اعطى نفس النتيجه !!!

وبالفعل قمت بتجربة كل مايمكن تجربته من خلال Device option

وللعلم اى دايزك بيعمل على الكارت عادى لكن الاشاره تضعف بوضوح وبعض القنوات لاتأتى لها اشاره اصلا لان عند البعض المشكله مختلفه اذ ان الدايزك اما لايعمل اصلا او يعكس الاقمار

وعموما جارى البحث عن حل

تحياتى

zezo2007

General Director
طاقم الإدارة
تحليل متميز ياغالى ولكن الغريب ايضا ان هناك صديق ليا مركب نايل سات واروبى ويعمل معه الدايزك بطلاقة على الدريم والدى فى بى فيوير على tevii 464 ولا اعتقد ان هناك اختلاف فى ذلك

تحياتى لك ياغالى ومبروك عليك الكارت

Mohamed_83

ستار جديد
وعدت ووفيت بموضوع خاص بالكارت الممتاز في الأداء رغم مرور 3 أيام فقط بس في فرق رهيب بينه وبين التوينهان وأنا مازلت في مرحلة الاستكشاف له

بالنسبة للباقات مثل mbc hd فهي مشفرة "رغم انني مشترك في سيرفر ويفتح باقة الجزيرة بامتياز فلا أستطيع ان افتحها"

وكان العيب عندي من عدم تحديث ملف الترددات لذلك لم أكن استقبلها كما كنت اشتكي في موضوعك السابق الخاص بالدايزك وكارتنا الغالي

مرة تانية وتالتة مشكووووووووووووووور جداً علي الموضوع وعلي الايضاحات والايام القادمة ستظهر لنا الجديد مع هذا الكارت

mena amen

ستار جديد
نورت ياغالى ولاتقلق نحن رجال لانعرف المستحيل وسنصل الى حل ان شاء الله

ايه رأيك فى رفع المعنويات ده ههههههههه

comprica

ستار جديد
السلام عليكم

مراجعة مميزة اخى مينا اشكرك عليها ...

اريد ان استوضح منك اخى ,, هل تواجه تهنيج او شاشة زرقاء مثل ما يحدث مع التوينهان ...؟

المميز بهذا الكرت انه موصول بشق اكسبرس وذلك يعمل على التنقل السريع مع القنوات مقارنة بPCI العادى ذو المشاكل المتكررة ,,

يوجد اصدار احدث من هذا الكرت s471 ويدعم دايزك 1.1 ذو 16 قمر اعتقد انه سوف يكون افضل من حيث الدايزك والله اعلم ..

تحياتى لك / محمد

eljerrari

ستار جديد
السلام عليكم

اريد ان استوضح منك اخى ,, هل تواجه تهنيج او شاشة زرقاء مثل ما يحدث مع التوينهان ...؟

بعد اذن اخونا مينا انا املك هذا الكرت منذ سنتين ولم اعاني اي مشكلة في التهنيج و لا في اي شئ اخر عد الدايسك فالكرت ممتاز للذين لا يستعملون الدايسك

2- الكارت يعمل مع اغلب برامج العرض وافضلهم بعد التجربه البروج وMyTevii والدريم ولكن الاثبت البروج والماى تيفى (ملحوظه باقى البرامج لم اجربها حتى الان ولكن الكارت يدعم اغلب او كل البرامج )
الكرت يعمل على جميع برامج العرض بدون استثناء

alimysterio

ستار جديد
تسلم ايدك اخى من على الموضوع الاكثر من رائع انا عندى الكرت 471 وهو جيد جدا ويدعم كل برامج التشغيل وهو ممتاز فعلا ولكن للاسف انا عندى متحرك مش دايزك عشان افيدك فى حكايه الدايزك ده واتمنا انك تلاقى حل ليها ان شاء الله تحياتى

mena amen

ستار جديد
تحياتى اخوانى جميعا وشكرا للمرور الكريم

وشكر لأخى eljerrari على المساعده

وبالفعل لم اواجه ابدا مشكله الشاشه الزرقاء او فصل الجهاز على الاطلاق

وايضا الكارت كما هو معروف يعمل على اغلب او كل برامج العرض

وللعلم انا حاليا وصلت سكاى ستار2 لغايه ما اتوصل لحل مشكله الدايزك

تحياتى

mena amen

ستار جديد
comprica اخى نظرا لجملتك الاخيره بخصوص الكارن 471 وان يدعم 1.1
.
سأطرح موضوع كامل بخصوص الدايزك وستعلم حينها انه ينقصك بعض المعلومات عن الدايزك

تحياتى

power_man16

مدير عام
موضوع رائع وتنسيق اروع ولاعجابى الشديد به سأحتفظ به فى مكتبتى الخاصه حتى يذكرنى دائما بك اخى البديع والمبدع mena amen فلك منى وافر تحياتى المخلصه

bREDAb

ستار جديد
السلام عليكم
اخي انا امتلك tevii s660 usb2 تعمل بامتياز بالدايزك مع الدريم و الفيوور ...
بالتوفيق

kingvandamme

ستار جديد
شكرا لك اخي الكريم mena amen على الموضوع الاكتر من رائع وعلى الطرح الجيد
بوركت ووفقت اخي

kingvandamme

ستار جديد
QUOTE=bREDAb;766152]السلام عليكم
اخي انا امتلك tevii s660 usb2 تعمل بامتياز بالدايزك مع الدريم و الفيوور ...
بالتوفيق[/QUOTE]

يا اخي bREDAb لو اشتريت الكارت من الاسواق الجزائرية ممكن تخبرنا المكان اين بالضبط والسعر ولك جزيل الشكر

أعلى