ما الجديد
ستار دي في بي | StarDVB

أهلاً وسهلاً بك من جديد في ستار دي في بي StarDVB. تم في الاونة الاخيرة تطوير وتخصيص الموقع ليشمل IPTV و SMART TV بشكل أوسع من السابق. إذا كنت مسجل سابقا يمكنك الدخول باسم المستخدم السابق نفسه، وإن كنت غير مسجل مسبقاً، يمكنك التسجيل الان. نرحب بمشاركاتك واقتراحاتك في أي وقت، نتمنى لك وقتاً ممتعاً معنا.

تعلم صيانة كارت التوينهان , وكيف تصل به لذروة الأداء, حصريا على منتدى التميز StarDVB

DVB Master

كبار الشخصيات
يا صاحب كارت التوينهان بالفعل أنت تمتلك كنز , لماذا هو كنز لأنه كارت يتسم بالبساطة فى تصميمه وقلة المكونات المستخدمة فى تجميعه مما أدى الى أداء عالي الجودة يفوق كثير من الكروت الأخرى وينقصه فقط تدعيمه عن طريق برنامج مميز وشهير هو altdvb هذا البرنامج هو الميزة الوحيدة للسكاى2 عن التوينهان في رأيي أما من ناحية الأداء فكارت التوينهان بالفعل خارج المنافسة ونحن فى إنتظار تنفيذ صاحب البرنامج لوعده لأخينا نزار بتدعيم هذا الكارت خاصة وانه الأن المنافس الأول لكل كروت الستالايت من ناحية المبيعات نتيجة لسعره المعقول .

بساطة كارت التوينهان مكنتنى من عمل موسوعة لصيانته نتيجة لتوافر كل مكوناته سواء بطريقة مباشرة أو غير مباشرة زى ما هنشوف مع بعض :

ولنبدأأولا معا في سرد بعض الـ tips المجربة فى تحسين أداء الكروت عامة والتوينهان خاصة:-.

1- دائما إستخدم أخر فتحة PCI موجودة فى البوردة التى تمتلكها , لأنك بذلك تبعد كارت الستالايت قدر الإمكان عن الكروت الأخرى ولذلك تعطي مساحة أكبر للهواء لعمل تسريب حراري أكبر وبالتالي أداء أكثر إستقرار ( نصيحة عامة لكل مالكي الكروت ).

2- حاول الإكثار من المرواح داخل ال Case لعمل تيار هوائي بالداخل يقلل من درجة الحرارة للنظام ككل ويزيد من أداء النظام عامة و كارت الستالايت خاصة ( نصيحة عامة لكل مالكي الكروت ).

3- هذه النقطة فقط للتوينهان موديل 1025 و أشباهه , نحن نعلم كلنا أنه تم إستبدال التيونر بـ IC يابانية لعمل التوليف لكل الترددات على نطاق أكبر من السرعات Symbole rates هذه الشريحة تسخن وتسرب حرارتها فى شاسيه أو بوردة الكرت مما يعطي أثارا عكسية على مدى زمنى بعيد , يمكنك حماية كارتك بإضافة Heat Sink أو مسرب حرارى ذو أبعاد مناسبة وإستخدم HeatSink copound أو الذي يعرف بالمعجون الحراري والذى يوضع بين أى شريحة والمبرد الحراري وهو مماثل لما يوضع على بروسيسور الكمبيوتر ليزيد من كفاءة النقل الحراري بين البروسيسور للمبرد ثم للهواء عن طريق المروحة ثم تأكد من تثبيت ال heat sink جيدا بأن تضع نقط شمع على جوانب ال heat sink (المهم أن تستخدم مبرد ذو أبعاد مناسبة حتى لا تتسبب فى عمل تلامس كهربي بين المكونات الأخرى) .

هذه النقطة انا نفذتها عندي وسببت إرتفاع هائل فى سرعة وأداء الكارت وخاصة فى سرعة التحويل بين القنوات وسرعة توليف الترددات وسرعة قيام برامج ال DVB المختلفة وخاصة mytheatre وأكاد أجزم أن نسبة ارتفاع الأداء تعدت 40% .

4- هناك عيب شهير فى كروت الستالايت والريسيفرات عموما وهو إنقطاع الفولت الذى يشغل العدسة أو LNB وهو ال 18 فولت والذى يشتق منه ال 13 فولت فى حالة القنوات الرأسية ومن مظاهر هذا العيب أنك لا تستطيع أستقبال أى قناة سواء رأسية أو أفقية من كارت الدش إلا عن طريق توصيله بريسيفر هذا العيب يختلف تماما عن عيب تقطيع القنوات الأفقية , ولحل هذه المشكلة هناك IC لها رقم LM317 هذه الأي سي فى الغالب تكون قد تلفت ويمكنك إستبدالها بواحدة لها نفس الرقم ( هذا العيب نادر الحدوث ومن مميزات التوينهان أنه هناك مكون شائع مسئول عن ظبط هذه العملية موجود فى الأسواق عكس بعض الكروت الأخرى مثل سكاى 2 الغير ممكن صيانته بالمرة ) .

5 - ماذا لو حدث في مرة أن كارتك أصبح لاممكن إكتشافه عن طريق الويندوز يعنى بالبلدي إتحرق هل ترمي الكارت وتشتري واحد جديد ؟ الإجابة لا عزيزى فالحل بسيط جدا ورخيص أيضا , هذا العيب يكون مسئول عنه Conexant Chip الموجودة على الكارت والتى تحمل رقم A878 والتى تكون قد تلفت يمكنك الحصول على هذه الأ سي من أى كارت مودم أو كارت شبكة رخيص فى السوق المصري لا يزيد ثمنه عن 40 جنيه ستجد ماركات كونيكسانت أو ريكويل ستجد رقم الأي سي 878 بدون حرف A وهي بديل جيد للأي سي المطلوبة وتعمل تقريبا بنفس الكفاءة , طبعا هناك كروت لها نفس الأى سي يبقى أحسن لو لقيتها وبرده مش هتفرق فى الثمن لكن إحنا بنتكلم على أسوأ الفروض , وبالتالي قدرنا نحيي الكارت من جديد وبأقل الخسائر
.

راجع الصور التالية لمعرفة الأماكن المستهدفة فى الموضوع

طبعا بعد الشر عليكوا من هذه العيوب لكن حتى ولو حدثت وهو إحتمال واحد فى المليون فلا تقلق فالعلاج رخيص ومتوفر , شفت إزاى أد إيه كارت التوينهان ده كنز حقيقي , وسوف أستمر بعمل التجارب فى أوقات الفراغ لأني الحمد لله أمتلك الأدوات الكهربية والفنية اللازمة للتجربة لظروف الدراسة وأيضا الهواية وإن شاء الله على الصيف القادم نكون إنتهينا من كل العيوب التى قد تحدث أو حتى لا تحدث فى كروت التوينهان وطريقة حلها ولا عزاء لمالكي الكروت الأخرى :D lol .

وإن شاء الله لسه لينا لقاء على منتدى التميز منتدى StarDVB وفي قسم الهاردوير أيضا وإوعى تغير المحطة thumb:

ما تنسوناس من دعائكم

MomenMamdouh

تحياتي

التعديل الأخير:

troyDclick

كبار الشخصيات
شغل على مية بيضة

رائع جدا يا Momen وكل مرة يزداد تألقك عن الأول
حقيقى المنتدى يتحسد على انه فيه واحد زيك

انا كان أخري فى الموضوع ده (1025ِA )المروحة بس :D

لكن على رأي المثل ( اعطى العيش لخبازه )

وتم تثبيت الموضوع ليكون سندا حقيقيا لعصبة التونهان فى مواجهة العدو اللدود :D

وعلى فكرة يا جماعة صدقونى الشئ الوحيد اللى شهر SkyStar هو ALTDVB
و StarDVB بنفسه يشهد على كلامى
يعنى كلها مسألة وقت ويبقى البرنامج معانا ( بسرعة وحياتك يا neztiti :D )
وساعتها قولوا يا رحمن يا رحيم على الـ SkyStar

التعديل الأخير:

sirisak

ستار جديد
ياعيني عليك يا اخ Momen فعلا انا عند خالي كارت الكمبيوتر معدشي بيقراه ان شاء الله مايكونشي رماه وهحاول اجرب طريقتك وربنا يسهل ويشتغل وكل سنه وانتم طيبيين

emadalzouk

ستار جديد
والله يا اخ مومن انت خليتنى احب التوين هان اكتر واكتر شكرا جزيلا على هذه التجارب المفيدة جداجدا
بارك الله فيك وادخلك فى فسيح جناته وجعلك من عباده الشهداء​

thumb: thumb: thumb: thumb: thumb:

Mak

المشرف العام

قيمة موضوعك الحقيقة في تحديد الاعطال الشائعة والحلول المناسبة لها وفي هذا حل لمشكلة الرمي في الزبالة ...فمثلاً انا اعرف عن الالكترونيات الكثير ولكن بفضل التحقيق الذي اجريتة يمكنني صيانة كرتي بنفسي مما يجعل الصيانة والتصليح في متناول يد الجميع حصوصاً ان ادوات التصليح ليس غالية الثمن
ياريت كل شاب يستفيد من الكلام اللي بيدرسه في الجامعة في الحياة العملية
مش يكون زي ما بيقولوا حبر علي ورق
وفي النهاية اسلوبك وتفكيرك وشرحك روعة وربنا يحفك ويوفقك انه القادر علي كل شئ

mahmoud

كبار الشخصيات
انا بقي مش عارف اشكرك ازاي انا فعلا من يوم ما جبت الكارت وانا مش طايقة لأن كل ما اكلم حد يقولي سكاي ستار احسن بعد كلامك انت وتوضيحاتك انا بقيت من عشاق الكارت وخصوصا توضحيك لأماكن العيوب والاعطال وكمان اكتشفت ان مش الكارت هو الي كنز انت يا عزيزي مؤمن الي كنز حقيقي

Play Maker

كبار الشخصيات
الله عليك يا اجمل مؤمن يا متالق دايما والله مش عارف اقولك اية حقيقي عبقري والله بارك الله فيك واكثر الله من امثالك
وننتظر منك المزيد يا نوارة ستار دي في بي

aymankhiry

ستار جديد
والله ياولاد الايمان نعمة على كل مؤمن
مجهود ولا اروع شرح ولا ابسط ايه الحلاوه دى ياعم مؤمن

المهم انا عندى مشكلة ولنبداء من الاول
انا عندى كرت التوينهان بتيونر عملت نفسى الواد العريف وقمت بشراء مزيل اتربة ورحت اية ياعم مؤمن رحت غسلك الكرت بالمزيل وربنا يكفيك شر الكرم الزايد على الحد المهم استنة الكرت ينشف شغل الكرت مشتغلش تعمل ايه يايمن رحت بصت فى الكرت لقيتة بين رجول الايسهات مجير رحت سالت واحد صاحبى زى حلاتك بيصلح بورد قالى بسبرتو ابيض نضيف امسح الايسهات كويس ونشفها بمنديل نضيف عملت زى مقال صحبى ونجحت الطريقة واشتغل الكرت والحمد لله

المشكلة فين
المشكلة يا عم مؤمن فى ان اسطوانة التوصيف الاول كانت بتوصف الكرت اوتوماتيك ولكن الان يدوى على الاكس بى
وعلى الملنيم بيطلع عينى علبال ميتوصف

thumb: thumb: thumb: thumb: thumb:
thumb: thumb: thumb: thumb:
thumb: thumb: thumb:
thumb: thumb:
thumb:​

التعديل الأخير:

Aden_man

كبار الشخصيات
هايل جدا باش مهندس مؤمن بالفعل مثل ماقالوها انت الكنز لهذا المنتدى
تحياتي لك عزيزي واتمنى لك التوفيق

romany

ستار جديد
ايه الجمال ده يا موءمن باشا ربنا يزيدك علم
بصراحه معلومات قيمه جدا جدا و توءكد فعلا ان التوينهان قادم بقوه و هتتغير وجه نظر الناس ليه شويه شويه
الف شكر اخي و ربنا يحميك لينا و لمنتدادانا الغالي ستار فعلا منتدي ستار عشان فيه ستار زيك يا غالي
شكر علي المعلومات الجميله و للامام دائما
تقبل اخي ارق تحياتي

air_man707

كبار الشخصيات
ممتاز

طبعاً كل الشكر للأخ العزيز Momen على الشرح الأكثر من رائع الذى دائماً يبهرنا به.

بالنسبة للإخوة الذين لايعرفون مكان الـ LED أو وصلة المروحة باللوحة الأم فهذه الصورة توضح مكانه بالضبط .

ولاحظ مكان الـ PCI فهو فى الأسفل تماماً.
أما بالنسبة للمروحة فإذن كنت تستعمل twinHan vision plus DTV 1020a ذو الـ tuner فيمكنك تركيب المروحة على الـ tuner بلاصق بسيط جداً ولاتزود نسبته كى لاتفسد الكارت (لاحظ إتجاه تبريد المروحه).

أما إذا كنت تستعمل vision plus DTV 1025a فيمكنك وضع الـ heat sink صغير ولكن تأكد من إنك وضعت تحته عازل من ماده لاتتفاعل (معجون تبريد) .

neztiti

مستشار المنتدى
الف الف شكر اخي مؤمن على الموضوع وان شاء الله الالت بالطريق ليس كما وعدت انا وانما كما وعد المبرمج الذي له اكثر من 40 يوم ما بيرد على الرسائل وان شاء الله خير ومش مهم الايام جاية ومصيرها تروق ويمكن علشان بيعمل موقع جديد له .

تحياتي

التعديل الأخير:

FOXTROT

كبار الشخصيات
مشكور يا مؤمن دايماً مبدع ومتألق ومواضيعك تكون دائماً بإبتكار أو إختراع جديد ، ، ، فلا تحرمنا من هذه المواضيع

*silence

ستار جديد
طبعا إستكمالا لموضوع أخي الحبيب مؤمن وملاحظات كبير المشرفين أخونا air_man707 الشمع الذى يستخدم فى تثبيت المبرد الحراري هو ليس شمع الإضاءة العادي ولكن هو شمع التثبيت القوي والذى نستخدمه بواسطة مسدس الشمع الموجود فى كل أنحاء العالم وهنا صورة له

حبيت بس أنوه لربما يكون احد الأعضاء لا يعرف هذه النقطة.

air_man707

كبار الشخصيات
خد بالك

عزيزى *silence هذا النوع من المواد اللاصقه يتم إستعمال الحراره معه وهذا قد يؤدى إلى إتلاف الـ IC عن طريق الخطأ .
لذا أنصح بعدم إستخدام أى مواد لاصقه يجب تسخينها أولاً أو تتفاعل بالحراره .
قد تكون مادة الأرنديد ماده جيده فهى لاتتفاعل بالحراره ولا تنصهر أيضاً بعد جفافها تماماًَ .

SinbadMasry

ستار جديد
أشكرك كثير1 يا مؤمن على هذه المعلومات القيمه وعلا موضوع ان ال conexant chip دا مايخطرش على بال حد

الكارت اللى عندى VP 1025 وفعلا لقيته بيسخن اكتر من الازم فعملت فكره مشابهه لوضع Heat sink وهيا انى قمت بتثبيت مروحه كبيره من اللى التى توضع فى cases تحت الكارت مباشرة عن طريق تثبيت المروحه فى الشريحه الحديد اللى بيثبت فيها اى كارت pci

عاوز أسألك هلى دا يكفى للكارت ولا ال heat sink أفضل وياريت يا مؤمن تقلى رأيك فى الكارت 1025 وحكاية التيونر الجديد وايه الفرق بينه وبين القديم و مين الأفضل فيهم من ناحيه الأداء لو وفرنا تبريد كويس

شكرا ليك من تانى ومنتظر ردك

air_man707

كبار الشخصيات
لك التحية

أخى SinbadMasry الكارت twinhan vision plus DTV 1025 جيد ويعمل بشكل متوافق إلا إنه كما تعلم هناك تخوف من موضوع رفع الـ tuner وإستبداله بالـ IC طبعاً المسأله ليست صعبه ولكن لكما زادت مساحة السطح كلما زاد التبريد والـ IC صغير نسبياً وحرارته ترتفع بشكل كبير نتيجه فترات التشغيل الطويله أو إستعمال برامج تشغيل الكارت كثيراً مما قد يؤدى إلى إحتراقه أو تعطله عن العمل وغلق البرنامج لاإرادياً ( لاحظ حرارة الجو بالوطن العربى).
لكن لم تعد مشكله حيث إن تبريد هذا الجزء الحساس أصبحت سهله .
للعلم الكارت الجديد جيد جداً فى الإنترنت الفضائى إذا ما تم مقارنته بالقديم.

أعلى